Poté, co překonáte úvodní obtíže (třeba s pomocí tohoto webu) a vytvoříte svou první komplexní scénu, zjistíte pravděpodobně tu nemilou skutečnost, jak hardwarově náročné dokáže 3D studio MAX být. Rendery už netrvají vteřiny, ale desítky minut, radost nad vaším do detailů vyvedeným modelem vám kazí to, že s ním nelze pracovat kvůli nízkému počtu FPS, nebo čekáte celou věčnost, než se vaše scéna vůbec načte. Možná právě tehdy začnete uvažovat o tom, že by stálo za to vyměnit váš starý herní počítač za něco nového, určeného přímo pro počítačovou grafiku. Jak by měl takový počítač vypadat vám přiblíží tento článek. [color=orange][b]Obecně[/b][/color] Dá se říci, že 3D studio MAX je náročné ve všech ohledech, vytěžuje všechny komponenty. Při práci v hledáčku (viewportu) se zapojuje procesor a grafická karta, méně již paměť RAM. Při ukládání, načítání, načítání textur atd se projeví rychlost disku a konečně při renderingu se zapojuje především procesor a je potřeba velká paměť RAM. Pokud již není v RAM místo, zapojí se disk (swapování). Při renderingu se [u]nezapojuje[/u] (běžná) grafická karta! [color=orange][b]Procesor: AMD nebo Intel?[/b][/color] První klíčové rozhodnutí, které ovlivní výběr nejen CPU, ale i základní desky a (dnes) i paměti RAM. Pominu teď takzvané "fanatiky", kteří jsou již pevně rozhodnuti, co koupí a přiblížím trochu obě řešení: Intel - Netburst, Pentium4/PentiumD/CeleronD I když měly procesory Intel dříve vždy převahu, dnes to neplatí a nejvýkonnější procesory na trhu má konkurenční AMD. To je nám ale jedno, protože procesor za 35 000Kč jistě kupovat nebudeme. Co tedy nabízí Intel v "normální" cenové hladině? + výborné chipsety + levné dvoujádrové procesory - až dvojnásobnou spotřebu elektřiny - velké ztrátové teplo - problémy s chlazením - drahé desky AMD - Hammer, K8, Athlon64/AthlonX2/Opteron/Sempron64 AMD má ve hře svoji architekturu K8, která se vyznačuje nízkou spotřebou, vysokým výkonem při malé frekvenci a vysokou efektivitou komunikace s pamětí. Bohužel firma se v poslední době rozhodla, že si za to připlatíme a ukončila svou politiku "levnější náhražky intelu" + nízká spotřeba + efektivnější dvoujádrové procesory - dražší dvoujádrové procesory - problémové chipsety Ve výsledku bych řekl, že obě firmy mohou nabídnout zajímavé procesory. Intel sice více "topí" (až dvojnásobně), ale zato má kvalitnější desky a levnější dualcore. Pokud chcete vzít intel, doporučuji dvojjádra D805 nebo D920, pokud AMD, doporučuji Sempron 2800+ do nejlevnějších sestav, potom Athlon64 3000+(3200+), Opteron 144, pokud jste movitější, tak Athlon X2 3D studio MAX, pokud používáte renderery třetích stran (jako že jistě budete), využívá velmi efektivně víceprocesorových systému, a proto mi nezbývá než silně doporučit koupi dvoujádrového procesoru (pentium D, AthlonX2, CoreDuo u notebooků). Pokud jste příznivci přetaktování, tak mám jednu radu: "Do toho!" To co se dá někdy z procesorů ještě vymáčknout je neuvěřitelné a navíc tady to, narozdíl od her, opravdu pocítíte. A ještě, jaké jsou vyhlídky do budoucnosti: AMD plánuje vydání nového socketu pro nové procesory a DDR2 paměti. Podle testů na internetu je ale jasné, že nedojde ke zvýšení výkonu, takže reakce na tento krok jsou spíše rozpačité a pokud koupíte dnes procesor AMD, tak se nemusíte obávat, že budete nuceni v blízké době upgradovat. Intel si uvědomil, že se současnou architekturou Netburst šlápl vedle, a už naplánoval vydání nových, energeticky úsporných, ale velmi výkonných procesorů Conroe. Co nás jistě potěší je i to, že většina jich bude dvoujádrová a nebudou snad příliš drahé. Nynější trh je tedy jen ticho před bouří a dost možná nejlepší řešení je přežít do konce roku a počítač kupovat teprve podle toho, jestli Conroe opravdu splní nadějná očekávání. [b][color=orange]Paměť RAM[/color][/b] Pro 3D studio MAX platí jediná poučka: čím víc, tím líp. 512MB je žalostně málo, 1GB není dost, 2GB není dost, 3GB není dost (občas). Například můj současný projekt by při renderu potřeboval ideálně asi 2GB RAM (mám 1GB). Pokud vám dojde RAM, začne swapování na disk (tj. přijde na řadu virtuální paměť, což znamená, že windows vytvoří na disku soubor, který se chová jako paměť RAM, ale práce s ním je daleko pomalejší). Přístupová doba disku je asi 1000krát větší než RAMky a přenosová rychlost až 100krát menší, takže tohle je neskutečné zdržení. Ideální je samozřejmě když vám paměť nedojde, proto se jí snažte mít co nejvíc. 1GB je minimum, 2GB většinou stačí, 3GB je už krásná hodnota. Víc než 4GB dnešní hardware a software většinou neumožňuje. Další věc, která se ve světě herního hardware nevidí, je upřednostňování kapacity před rychlostí. Reálný rozdíl mezi například CL2 a CL3 je 5% výkonu, cenový rozdíl dvojnásobný. Paměti pro Intel: Intel používá DDR2 paměti a (alespoň v současné architektuře) jej prakticky nezajímá časování, naopak ocení provozní frekvenci. Vybírejte velké kapacity RAM se solidní frekvencí (aspoň 666MHz) Paměti pro AMD: V dnešní době využívá AMD klasické DDR paměti. Situace je zde složitější tím, že AMD velmi záleží na časování pamětí, hlavně na CL latenci. Paměti s CL2 jsou ale drahé, a proto nejlepší volbou jsou levné spolehlivé DDR400//CL3 paměti od renomovaných výrobců (Corsair, Kingston, Kingmax,...). Pozor na více modulů, Semprony64 mají problémy s dvěma a více a Athlony64/X2/Opterony s čtyřmi moduly. 2*1GB je daleko lepší než 4*512MB [color=orange][b]Grafická karta[/b][/color] Narozdíl od her zde grafická karta nehraje prim a oceníte ji jen u práce s hledáčkem. Ať už vyberete ATI/nVidii, tak dejte pozor, aby neměla 64bitovou paměťovou sběrnici. Ještě upozorním na jednu specialitku: Existují i profesionální grafické karty, určené přímo pro práci v programech jako 3D studio MAX, nVidia má řadu Quadro a ATI FireGL. Tyto karty se běžně neprodávají, mají výrazně vyšší cenu než běžné herní protějšky, ale měly by v 3D studiu MAX výrazně pomoci. Bohužel žádnou takovou jsem neměl možnost otestovat, tak nemohu porovnávat. Koupit se dají například na czechcomputer.cz a ceny začínají na 5000Kč. [color=orange][b]Monitor[/b][/color] Diktát trhu říká, že si musíme koupit LCD monitor, který je to nej. Bohužel to tak ve skutečnosti není, LCD monitory mívají problémy s barevnou věrností, pozorovacími úhly, kontrastem, vadnými pixely (dnes už tak moc ne), odezvou (v grafice nás to ovšem nezajímá), nehledě na to že mají vyšší cenu. Výhody jsou taky zřejmé, menší rozměry, váha, spotřeba, dokonalá geometrie obrazu, dokonalá ostrost obrazu, žádné problémy s odlesky. Co možná nevíte je, že existuje více technologií LCD. Starší a levnější TN se používá ve většině levných panelů, S-IPS naopak v highend sektoru. Nejrozumnější volbou jsou panely MVA/PVA, které mají vysokou kvalitu obrazu a přitom rozumnou cenu. Důležitá je velikost a rozlišení. Čím vyšší rozlišení, tím lépe se vám bude pracovat. LCD (když pominu 15" excesy, kterým se určitě vyhněte) začínají na 1280*1024, což už je příjemné pro práci, ale ještě lepší jsou panely 1600*1200, nebo širokoúhlé záležitosti (kde si můžete krásně roztáhnout boční panel) [color=orange][b]Další komponenty[/b][/color] Samozřejmě že PC se skládá z daleko více komponentů, ale já jsem se zaměřil jen na ty, které jsou klíčové pro počítač na tvorbu 3D grafiky. Všechny další potřebné informace jsou na internetu, například na českých serverech svethardware.cz nebo pctuning.cz (pozor, tento server je silně zaujatý ve prospěch grafických karet ATI). [b]Ještě jedno upozornění: i když je zde spousta obecně platných neměnných informací, tak je tento článe platný pro duben 2006 a pravděpodobně se v budoucnosti dost věcí změní.[/b] Protože jeden žádný článek nemůže obsáhnout kompletní problematiku hardware, nahodím ještě pár odkazů na převážně české články o HW vhodné ke samostudiu [color=orange][b]Overclocking - přetaktování[/b][/color] Přetaktování procesorů AMD: http://pctuning.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=4693&Itemid=57 Přetaktování AMD + vliv jednotlivých parametrů na výkon: http://pctuning.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=4460&Itemid=57 Přetaktování grafických karet: http://www.svethardware.cz/art_doc-93020C3BF0983386C1256FF60036A4F6.html [color=orange][b]Procesory[/b][/color] Athlon64: http://www.svethardware.cz/art_doc-D7526A45617DC3A6C1256DAA0026751E.html Blízká budoucnost CPU: http://www.svethardware.cz/art_doc-89C1E314B17FD579C1257116007B06DD.html Osaditelnost Athlonu64 pamětí: http://www.svethardware.cz/art_doc-F42B038574BF5A96C12570D400825C9E.html [color=orange][b]RAM[/b][/color] Nastavení paměti RAM, význam jednotlivých parametrů: http://pctuning.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=4829&Itemid=57 Koupit levné nebo drahé paměti: http://www.svethardware.cz/art_doc-F56C3F9F2FE5BA05C12570AA005A368F.html [color=orange][b]Ostatní[/b][/color] Poruchy HDD, technologie S.M.A.R.T.: http://www.svethardware.cz/art_doc-3DDE0B7DAF994525C1256F600066CFCC.html Popisy chipsetů: http://www.svethardware.cz/art_doc-F3391368C6120E25C1256D23005B7B72.html Technologie LCD panelů: http://www.svethardware.cz/art_doc-4239E06AD0710C86C125704A004D7807.html Zdroje: http://www.svethardware.cz/art_doc-8D4AEA4126FB1125C1256E84004449B3.html Vodní chlazení: http://pctuning.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=5501&Itemid=59 Fóra: http://forum.pctuning.cz/ http://4um.ocguru.cz